03 Hoe ondersteun je een school of scholengroep bij veranderingen?
Met betrokkenen analyseer ik wat zij precies willen (wat is nu exact de droom of het probleem), wie hebben zij erbij betrokken en hoe past de oplossing in de cultuur van de school en in deze fase van de school of scholengroep. In dat gesprek komt altijd aan de orde:
-
wat is het doel (welke waarden zijn in het geding)
-
wat is precieze aard van de gewenste verandering (instrumenteel, procedureel, inhoudelijk, gedrag)
-
hoe zijn de "uitvoerenden" (zij die het meest met de verandering te maken hebben) erbij betrokken
-
hoe komen die uitvoerende zelf in de richting van de gewenste oplossing. En is de verandering haalbaar voor hen.
Daarna gaat het ook om het bijbrengen van vaardigheden van een programmamanager. Dat klinkt louter bedrijfsmatig, maar dat is bij veranderen wel nodig. In het onderwijs zijn we goed in het maken van afspraken, maar we vinden soms controle op die afspraken irritant.