top of page
 07  Waarmee worstelen bestuurders?

​Bestuurders hebben een veelheid aan taken en perspectieven (en dat geldt ook voor andere leidinggevenden binnen hun school of scholengroep). Zij zijn (eind)verantwoordelijk voor het onderwijs en voor alles wat in en om de scholen gebeurt. Meestal gaat het goed en combineren zij route uitstippelen, sturen en verantwoorden op een natuurlijke manier. Maar soms lijken zij op dirigenten die zelf een nieuw muziekstuk bedacht hebben en dat op de lessenaars van het orkest laten plaatsen, en dan verbaasd zijn dat het bij de eerste keer absoluut niet klinkt (het nieuwe beleidsplan wordt een flop). Of dirigenten die niks op de lessenaar durven te plaatsen en aan de musici willen overlaten of ze wat willen spelen, en dan samen of juist apart; roept u maar. En wie vormt dan het orkest: de scholengroep? Of heeft elke school haar eigen orkest?

Bovendien maakt grootte wel uit: ongeacht de wettelijke  verantwoordelijkheid draagt het besturen van een echt grote scholenorganisatie soms meer het karakter van toezicht houden.

bottom of page