top of page
 08  Hoe steun je bestuurders?

Dat is vanwege de grote diversiteit in vraagstelling moeilijk aan te geven. Eerst maar een persoonlijk gesprek waarbij gekeken wordt naar het profiel en de cultuur van de school of scholengroep, de context, de samenwerking met de eindverantwoordelijke schoolleider(s) en met de eigen raad van toezicht en het profiel van betrokkene zelf.

Hoe zien alle betrokkenen de school of scholengroep? (Even andere metafoor) Is er sprake van een vloot met een een admiraal en een gemeenschappelijke koers of nemen (enkele) kapiteins met hun schepen de  vrijheid van richting te veranderen of zomaar ergens voor anker te gaan. Of gaat het juist alleen of vooral om die schepen?

Dat plaatsen we tegen de opdracht die de bestuurder voor zichzelf ziet. 

Daarna volgt een gesprekkenreeks en/of een aantal werksessies met de schooleiders erbij, om te komen tot een gemeenschappelijke koers: richting bepalen en mensen meenemen. In het algemeen willen schoolleiders een voorspelbare, betrouwbare en standvastige bestuurder.

bottom of page