reflectietrajecten
Een schoolbestuurder of een schoolleider heeft meestal geen formele opleiding in het leiding geven. Hij of zij heeft kenmerken van een professional. Dat wil zeggen dat iemand in de eigen praktijk leert van die praktijk. Er zijn in de dagelijkse context zoveel variabelen dat je nooit zeker weet hoe je moet handelen. Knowing in action, dat is de manier waarop de reflective practitioner leert (Donald Schön)
Trajecten
Reflectietrajecten voor een Raad van Toezicht, voor een hele schoolleiding hebben het voordeel dat zij direct toepasbaar zijn in de eigen setting van de organisatie, de school. In de opzet kan dan rekening gehouden worden met de vraagstukken van de school zelf en de fase waarin de groep verkeert.
Reflectietrajecten voor nieuwe netwerken organiseer ik ook voor “losse” bestuurders of schoolleiders. Ongeveer zes bijeenkomsten met inbreng van sprekers van buiten, de deelnemers, en theoretische modellen.
Centraal staat de verbinding tussen de binnen- en de buitenwereld, en de noodzaak tot “bonding & bridging”.
Executive Coaching
Dat traject was niet alleen voor mij persoonlijk van betekenis; het heeft daardoor ook impact gehad op onze school
Ferry Brokers, rector/bestuurder
Leadership Development
Vele wegen leiden naar het educatieve Rome,
Maar niet ieders Rome ligt op dezelfde plaats.
Vrij naar John West-Burnham