Studiedagen
Een bestuur, een school of een Raad van Toezicht die besluit een studiedag te organiseren, kan door mij ondersteund worden zowel in de opzet als in de uitvoering.
Bij voorkeur als de aanvragende instantie die studiedag in een samenhangende reeks heeft geplaatst.
Dat geldt ook voor workshops. De effectiviteit daarvan hangt af van de context waarbinnen de workshop plaats vindt. Elke studiedag en workshop vraagt een actieve inzet van de deelnemers.
Studiedagen gingen over:
-
De balans tussen trust & control, en hoe past mijn leiderschap daarin?
-
Het morele karakter van leiding geven?
-
Is mijn school of scholengroep een familie, een team, een netwerk, een formele arbeidsorganisatie, een strand met los zand?
-
Modellen als hulpmiddel?
-
Groepen als moreel anker
-
Strategische beleidsvorming voor de komende periode?
-
Acties zonder visie zijn net zo riskant als visie zonder acties
-
Veranderen is simpel maar lastig
-
Leiderschap en de kunst van het bruggen bouwen.
-
Feedback als doping: de kunst van het doen en het doseren.
Nieuw onder de zon?
Dé leerling bestond ca 2000 jaar geleden ook al niet
"De leraar moet onderzoeken op welke wijze de geest van de leerling het best aangepakt kan worden. Er zijn leerlingen wier concentratie verslapt als men er niet voortdurend bovenop zit, anderen kunnen niet tegen bevelen. Sommigen worden door vrees in toom gehouden, terwijl dit anderen juist verlamt. Continuïteit vormt sommigen, anderen moeten het van vlagen hebben".
Quintillianus, Opleiding tot redenaar, p.44
Leadership studiedagen
Ik vond die driedaagse een belevenis
Karin Aarden, directeur SBO De Watertuin Almere