Sinds 2007 heb ik honderden schoolleiders, bestuurders, toezichthouders individueel of als groep begeleid in hun zoektocht naar zichzelf, de juiste koers, de passie en competenties van hun medewerkers, de verhouding tot hun omgeving, de gewenste toekomst van hun leerlingen.
Persoonlijke groei en ontwikkeling van de school of scholengroep, dat is het doel.
Vóór 2007 heb ik lessen geleerd toen ik een lastige leerling was, een populaire, maar al te zelfverzekerde leraar,en vervolgens een enthousiaste rector van een m/h/v-school.
Toen ik algemeen directeur werd van een scholengroep kreeg ik mijn eerste schok: die mensen uit het beroepsonderwijs keken vooral naar de leerling en pas daarna naar hun vak!
Een tweede schok en groeimoment ervoer ik als bestuurder van een groep van 44 scholen PO en VO: de leraren in het basisonderwijs waren op pedagogisch en didactisch terrein veel verder dan het VO.
Een soortgelijke verdieping kreeg mijn denken toen ik in aanraking kwam met het speciaal onderwijs: pure passie om jongeren die geen staandaard gebruiksaanwijzing hebben toch verder te helpen in het onderwijs en als het kan in het leven.
Al die ervaringen nam ik mee naar mijn werk in de schoolleidersverenigingen in Nederland en later in Europa. Dat heeft mij met de voeten op de grond gehouden toen ik in Brussel een Europees kwaliteitsproject mocht opzetten.
In elf voormalige sowjet-gestuurde staten heb ik geholpen schoolleidersverenigingen op te zetten en managementtrainingen te geven. De nieuwbakken collega's daar waren niet geïnteresseerd in visies en hoofd-in-de-wolken, maar wilden vooral weten waarnaartoe mijn "voeten op de grond" liepen.
Als toezichthouder en als lid van een raad van advies heb ik vaak en grondig gekeken naar strategisch beleid en verheven plannen, maar ik moest mij wel altijd een voorstelling kunnen maken van een haalbare concrete uitwerking, voordat ik kon instemmen of goedkeuren.
En met dat alles in mijn rugzak begeleid ik mensen en groepen in het nadenken over hun rol: richting kiezen en dan maar gewoon gaan lopen, slow leadership.