Keep it Simple & Structured
De basisscholen gaan weer (half) open, het voortgezet onderwijs zal enkele weken later op een of andere manier volgen.
Dan is de vraag: Hoe vertel ik het mijn ouders? Hoe vertel ik het mijn leerlingen?
Ik kreeg twee concept-brieven ter commentaar voorgelegd. Beide brieven konden nog beter worden door toepassing van het bekende KISS-principe: Keep it Simple and Structured (Keep it simple, stupid), of woorden van gelijke strekking.
Zoals ondernemers nu de woorden bijna uit de mond van Mark Rutte trekken, zo willen ouders en leerlingen weten hoe het verder zal gaan; wie, wat, wanneer. En in het voortgezet onderwijs vooral: de toetsen, het examen, de overgang naar de volgende klas. Het antwoord op die vragen dient iedere schoolleider en bestuurder te beoordelen op duidelijkheid en precisie.
Verkeersborden moeten in één oogopslag begrepen worden, liefst met zo min mogelijk bijbordjes eronder die vermelden wanneer het gebod/verbod wel/niet geldt etc. Dat duidelijkheidsgebod geldt ook voor brieven/informatie die wij binnen en buiten de school/scholen verstrekken.
Mocht deze aanbeveling te platvloers lijken, dan verwijs ik graag naar Quintilianus die in het jaar 95 een beroemd leerboek schreef: Institutio Oratoria, in het Nederlands vertaald als: De Opleiding tot Redenaar. In boek 4, hoofdstuk 2, benadrukt hij de noodzaak tot helderheid, bondigheid en geloofwaardigheid.
Kortom: vertel kort het verhaal (waarom en waartoe) geef vervolgens de regels (het verkeersbord).
Informatie is niet pas perfect als er niks meer toe te voegen valt, maar juist pas als er niets meer kan worden weggelaten. Alleen dan onthoudt een lezer het.
(bron illustratie: de stentor.nl)
Bron:
Comments