top of page
Zoeken
Jan Gispen

Mini-familieklasjes voor Corona-zorgleerlingen

“Zorg en Onderwijs werken nu opeens veel beter samen in mini-familieklasjes. Hoe we dat bekostigen is van later zorg”.

Ik belde een aantal “bevriende” directeuren/bestuurders van samenwerkingsverbanden om te horen hoe daar de gang van zaken wordt beïnvloed door de sluiting van scholen. Hoe bewaakt nu het samenwerkingsverband de continuïteit?

Als antwoorden kreeg ik:

  • We werken gewoon door, vanuit huis, via allerlei apps zoals Teams

  • De meeste van de kinderen die wij in beeld hebben, zitten en leren thuis

  • Als de thuissituatie niet ok is, dan vangen we de kinderen op school op, in “mini-familieklasjes”

  • Per school zie ik tussen 3-5 kinderen gemiddeld op school zelf aanwezig

  • In die miniklasjes werken onderwijs (didactisch) en de gezinsspecialisten van de zorg (pedagogisch) goed samen en worden ook de ouders uitgenodigd mee te kijken en te leren.

  • Onderwijs en zorg zitten daardoor veel dichter bij elkaar

  • De altijd moeizame gesprekken over wie wat (onderwijs/gemeente) bekostigt zijn niet aan de orde of komen achteraf we tot een oplossing.

  • Maar in sommige gemeenten lukt dat niet

  • De besturen zoeken elkaar veel meer op, om samen te werken

  • Maar soms houden besturen een samenwerkingsverband op afstand: zij regelen liever eerst prioriteit nr 1: het onderwijs voor de 95%, en pas daarna is de laatste 5% (met ondersteuningsbehoefte) aan de beurt. Daar keren besturen zich als het ware naar binnen.

  • In dat geval zijn scholen vaak toegankelijker dan de besturen.

  • Last but not least: onze medewerkers stralen weer passie uit: de liefde voor het werk is terug, de liefde voor de leerling in problemen.


52 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page